Håøya: Gjess på tur. |
Amta holder åpenbart
på med sin kampanje "For Bro". De kjører en svært skjev
dekning av bro/tunnel-saken. Vi ser forsider og dobbeltsider med
propaganda for bro og imot tunnel. De trykker bilde av en hengebro
som mange åpenbart synes er estetisk vakker, og ved siden av har de
en for/mot-bro undersøkelse. Samtidig feilinformerer de om hva
kommunene på vestsiden av fjorden har besluttet. De bruker
abonnentenes penger til å bestille en lite troverdig undersøkelse
som ikke overraskende konkluderer med at politikerne har liten støtte
for tunnel her i kommunen. Mon tro hvordan de spørsmålene var. Man
kan som kjent få det svaret man ønsker, bare man spør lurt nok.
Amta skrev i dagens nettutgave at "Nødetatene rykket ut til
tunnellen på grunn av røykutvikling" . Leser man videre ser
man at "røyken" var vanndamp. Og i dagens papirutgave av
Amta (16.3.2015) slipper de til lastebileier Finn Eriksen som
bramfritt forteller at hans lastebiler bruker 20 liter diesel på 3.5
km stigning. Kjøretøyforskriften stiller krav til maksimums-utslipp
fra kjøretøy, og dette må da føre til utslipp langt over
maksimumsverdiene? Jeg synes at Vegvesenet, bør ta en nærmere titt
på Eriksens lastebiler. Amta's propaganda for bro fremstår som
ganske desperat. Er de iferd med å tape kampen ?
Mitt inntrykk er at
majoriteten ikke har satt seg inn i de to alternativene som
Konseptvalgutredningen (KVU) skisserer fro RV23.
Flere er veldig overrasket når jeg forteller at en bro må ha tilførselsveier. Noen lanserer sitt eget forslag. Noen tror at broen skal komme lenger syd. Og MANGE synes at bro er fint. Men, dette er ingen estetikk-debatt. Dette handler om å ødelegge naturverdiene vi har i kommunen vår til lands og til vanns. Dette handler om tidsperspektivet, EU-krav, finansiering, kost/nytte og sikkerhet. Broalternativet koster 3 ganger så mye som tunnel-alternativet. Bare tenk på hvor mye 1% av 18.7 milliarder er og multipliser med dagens rente. Den eneste måten dette skal "lønne seg på sikt" slik bro-tilhengerne hevder, er at de har en ukuelig tro på negativ rente over mange år. Finansielt er det ikke liv laga for en bro. De to involverte fylkene har 6 milliarder kroner til disposisjon for veiprosjekter de tre neste årene. De strekninger med mest trafikk er veiene inn til Oslo. Oslofjordforbindelsen vil redusere trafikken inn til Oslo med 0.1%. Bør ikke pengene heller brukes der de har bedre nytteverdi? En dobbeltløpet tunnel kan stå ferdig som rømningsvei i 2019 og løse problemene med manglende regularitet fra 2021. En bro kan tidligst stå ferdig i 2026, men da har man ikke tatt høyde for finansiering, innsigelser, rettsaker osv., og slikt tar tid.
Jeg er glad for at flertallet av Frogn's politikere er godt informert om fakta rundt de to alternativene, og at de tar realistiske beslutninger.
Flere er veldig overrasket når jeg forteller at en bro må ha tilførselsveier. Noen lanserer sitt eget forslag. Noen tror at broen skal komme lenger syd. Og MANGE synes at bro er fint. Men, dette er ingen estetikk-debatt. Dette handler om å ødelegge naturverdiene vi har i kommunen vår til lands og til vanns. Dette handler om tidsperspektivet, EU-krav, finansiering, kost/nytte og sikkerhet. Broalternativet koster 3 ganger så mye som tunnel-alternativet. Bare tenk på hvor mye 1% av 18.7 milliarder er og multipliser med dagens rente. Den eneste måten dette skal "lønne seg på sikt" slik bro-tilhengerne hevder, er at de har en ukuelig tro på negativ rente over mange år. Finansielt er det ikke liv laga for en bro. De to involverte fylkene har 6 milliarder kroner til disposisjon for veiprosjekter de tre neste årene. De strekninger med mest trafikk er veiene inn til Oslo. Oslofjordforbindelsen vil redusere trafikken inn til Oslo med 0.1%. Bør ikke pengene heller brukes der de har bedre nytteverdi? En dobbeltløpet tunnel kan stå ferdig som rømningsvei i 2019 og løse problemene med manglende regularitet fra 2021. En bro kan tidligst stå ferdig i 2026, men da har man ikke tatt høyde for finansiering, innsigelser, rettsaker osv., og slikt tar tid.
Jeg er glad for at flertallet av Frogn's politikere er godt informert om fakta rundt de to alternativene, og at de tar realistiske beslutninger.
Og for de som måtte
savne referanser til de fakta jeg nevner, kopier denne inn i
adresselinjen på nettleseren din (Ja, den skal være
rar):
http://www.frognmarka.no/andresider/Bro/Horing/Samfunns%C3%B8konomiske%20vurderinger_Nei%20til%20bru%20over%20Indre%20Oslofjord_ver01.pdf.pdf
http://www.frognmarka.no/andresider/Bro/Horing/Samfunns%C3%B8konomiske%20vurderinger_Nei%20til%20bru%20over%20Indre%20Oslofjord_ver01.pdf.pdf
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Jeg vurderer kommentaren din før jeg godkjenner eller avviser. Bare vær saklig og ærlig og normalt høflig. Hvis man sier noe ufordelaktig om enkeltpersoner må man forelegge bevis på påstanden.