tirsdag 21. februar 2017

Flyktninger på Chios - Almwuostafaa Alkthtyipe

Jeg har nettopp kommet hjem fra et 3 ukers opphold på den greske øyen Chios. Der jobbet jeg frivillig for Dråpen i Havet. Jeg ønsker å gi dere et møte med beboere i Souda-camp. De menneskene dere vil møte på min blogg i 24 dager fremover, er intervjuet av Dråpen i Havet, i forbindelse med en adventskalender de lagde ifjor. Jeg har fått tillatelse til å republisere dem på min blogg.


Skrevet av Diana Valdecantos, oversatt til norsk av Anne Herlofson. Foto: Nickie Mariager-Lam.

Du er holdt fanget i månedsvis på en gresk øy midt i Egeerhavet. Ditt liv er blitt en endeløs rekke av usikkerhet og oppstilling i kø tre ganger om dagen for å få mat. Hva gjør du? Du tenker stort – og det er akkurat hva Almwuostafaa Alkhatyipe (kalt Moustafa) gjorde.
Denne 42 år gamle syriske mannen fra Aleppo våknet opp en dag i Souda flyktningleir på Chios, med en gigantisk idé. Så stor som en Guinness Record; «Hva om jeg flytter en varebil med håret mitt?», tenkte han.
Det er en ting du må vite om Moustafa. Han er åpenbart en sterk, stor mann, men hans virkelige styrke ligger i hans uknuselige sinn. «Jeg kan oppfylle alt jeg prøver på. Jeg tror på meg selv, jeg vet at jeg kan få det til ». Med et smil i ansiktet og en konstant positiv holdning virker det lett å tro at han bare er en av de millionene av syrere som venter på å fortsette sitt liv i Europa. Men sannheten er at Moustafas verden ble knust og fullstendig ødelagt for ikke så lenge siden.
«Jeg hadde et fantastisk liv», gjentar han stadig. En god jobb for et farmasøytisk selskap, penger i banken, en bil, et stort hus der han levde med sin kone og fire barn. En 15 år gammel jente, to tvillinger på 12 og «livet mitt», lille Maria, bare 4 år gammel. «Alt var normalt. Jeg hadde fem ganger mer av alt at det jeg ønsket », forklarer han. Inntil den dagen.
På dette punktet endrer Moustafas uttrykk seg og smerten inntar øynene og stemmen hans. «Jeg gikk på jobb som alle andre dager, og da jeg kom hjem fant jeg ut at min far, min kone og mine fire barn hadde blitt drept i et angrep. Jeg mistet alt. Tjuefem år med hardt arbeid var borte i fem sekunder ». Ingen penger, ingen jobb, ingen bil, ingen familie, og ingen fremtid.
Tanken om selvmord virket som den eneste utvei. Hva var det å leve uten dem? Og her igjen, er når Moustafas eksepsjonelle styrke kom ham til unnsetning. «Jeg trodde aldri jeg skulle forlate Syria, det har aldri streifet meg. Men jeg hadde drøm om at jeg kanskje kunne starte et nytt liv, og jeg bestemte meg for å følge denne drømmen ».
Uten penger krysset han over til Tyrkia, hvor han måtte overleve uten mat eller jobb i seks måneder. Han ba smuglere om en plass i en av disse båtene som frakter tragedier langs Middelhavet. «Han (smugleren) fortalte meg, en tid etter jeg først hadde oppsøkt ham, at jeg kunne ha en billett til Europa dersom jeg førte de andre til Hellas». Så det var Moustafa, uten maritim erfaring og uten å kunne svømme, som førte an for 46 andre personer. Til ”mulighetenes land” i dårlig vær og uten redningsvest. «Jeg hadde ikke lyst til å leve med flere dårlige minner, ideen om å dø i løpet av turen syntes ikke så skremmende», sier han. Men igjen, hvordan kan du skremme en mann som har mistet alt?
Båten klarte seg, så også Moustafa. Han entret stranden på i Chios med ideen om et nytt liv i hodet – bare en uke etter at Europa hadde lukket grensene.
Fire måneder gikk og rutinene ble hans nye liv. «Du må gjøre noe annerledes, noe crazy», gjentok han til seg selv. «Hva om jeg flytter en varebil med håret mitt? Hva hvis jeg kan oppnå en Guinness World Record? ». Når han delte denne ideen så folk på ham som om han var følelsesmessig ustabil, eller hadde drukket eller kanskje bare var gal. Men du skjønner, Moustafa er ikke en som gir seg så lett. Så han snakket med den spanske NGO representanten fra SMH redningsmannskaper om å sette verdensrekord og ba om en av deres ambulanser til å prøve noe som aldri hadde blitt gjort før. De kom faktisk tilbake til ham og lånte ham en varebil. Og Moustafa, selvfølgelig, gjorde det. Han flyttet en van med hestehalen.
Det var bare det første skrittet. Moustafa begynte nå å sikte seg inn på de 12 tonns bussene som frakter flyktninger fra en leir til en annen. «Hva om?», tenkte han. Så etter å ha spurt UNHCR om tillatelse, opprant dagen for denne gigantiske drømmen.
«Jeg var nervøs, og for å være ærlig tenkte jeg: Hvor pinlig ville det ikke være hvis jeg ikke klarer det, hvis jeg ikke kan flytte den, og alle filmer det? Så tok han pusten dypt, tok seg sammen og flyttet en buss med håret. Det var en god dag.
Moustafas neste prosjekt er litt større enn en buss. Det kan fly. Han ønsker å flytte et lite fly. Og på måten han oppnår sine mål, synes det realistisk å tro at en dag vil han klare dette. Men å flytte gigantiske objekter med hodet er ikke hans primære fokus. Moustafa ønsker å få en mulighet. «Jeg trenger bare hjelp til å begynne med, jeg vil bare få mulighet ti å skape et liv igjen, en fremtid», insisterer han. «Her, på dette stedet, dør jeg sakte, litt hver dag. Noen ganger tror jeg at jeg burde dra tilbake til Syria og dø raskt i stedet ». Fordi bak masken av latter og vitser og positive vibber finnes en mann som gråter inni seg og er knust. Og han prøver virkelig hardt å å overleve i en verden han ikke forstår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vurderer kommentaren din før jeg godkjenner eller avviser. Bare vær saklig og ærlig og normalt høflig. Hvis man sier noe ufordelaktig om enkeltpersoner må man forelegge bevis på påstanden.